woensdag 28 augustus 2013

Helend Eten


Lieve jij,

Ben jij wel eens aangeraakt door eten? Ik kan enorm genieten van lekker eten, maar dat was ooit wel anders.

Als kind had ik een soort haat-liefde verhouding met ‘warm’ eten. Zolang er brood op tafel stond, ging alles goed, maar anders zakte de moed mij vaak in de schoenen. Dit was in de tijd dat we nog vele dagen per week aardappelen, vlees en groente aten en vooral dat laatste was voor mij een crime. Ik vroeg mijn moeder ’s middags al wat we gingen eten en vanaf dat moment kon ik mij met flinke tegenzin verheugen op de groentes die ik niet lekker vond. Letterlijk uren zat ik aan tafel, want mijn bord moest leeg. Ik had wel een geheime strategie met mijn broer die niet van vlees hield. Mijn moeder hield erg van telefoneren en tegen de tijd dat wij tegen heug en meug moesten doorzetten, ging meestal de telefoon. Snel wisselden mijn broer en ik van bord en binnen mum van tijd waren we allebei opgelucht en blij.

Het is bijzonder om te zien dat in de loop der jaren mijn smaak zo positief veranderd is. Ik geniet van allerlei soorten groenten, probeer graag nieuwe dingen uit en heb zelfs regelmatig geen zin in vlees. Ik vind het heerlijk om uit eten te gaan en geniet dan van de verrassende smaken.

En deze liefde ontwikkelt zich verder. Twee jaar geleden ontmoette ik iemand die er zo stralend uitzag dat het leek of zij een soort licht uitstraalde – ik vroeg wat haar geheim was. Naast meditatie en genoeg slaap, at zij uitsluitend puur voedsel. Later kwam ik in haar keuken en ik kon zien dat zij bijna een relatie had met alle ingrediënten die zij in huis had. Allen van de mooiste kwaliteit. Een belangrijk deel van de dag besteedde zij aan het bereiden van de meest prachtige kleine maaltijden. Geïnspireerd door haar ga ik sindsdien naar de biologische winkel, eet ik vlees van dieren die een goed leven hebben gehad en kook ik voor elk gezinslid met meer liefde en variatie.

Vorige week genoot ik van een mooie beurs vol levenskunst. Ik raakte aan de praat met iemand die een workshop ‘helend eten’ had gegeven. ‘Kom even proeven,’ zei ze. Ik liep met haar naar de workshopruimte en daar gebeurde het weer… nog voor het te proeven werd ik al aangeraakt. Aangeraakt door de liefde van het uitzoeken en bereiden van de ingrediënten en de prachtige kleuren van alle groenten, noten, olie, kruiden die uitgestald stonden. Deze engel bereidde een hemelse sushi en een courgettespaghetti met chili-tapenade die mijn licht weer helder deed stralen en mijn mondhoeken deed krullen tot een grote smile: dank jullie wel, mooie inspiratiebronnen en dank voor de rijkdom van moeder aarde!

In liefde,

Yvette

220512

Geen opmerkingen:

Een reactie posten