maandag 21 december 2015

Dag 16-18 Detox: Adem in, adem uit

Dag 16, 17, 18
nog 11 dagen te gaan

Detox & frequentie

Dag 16

Vanmorgen lekker in het bos gewandeld, heerlijk om zo fris de dag te beginnen. Vandaag weet ik even niet wat ik nu weer moet kiezen om te eten. Ik zie speltcrackers liggen in de la en dàt lijkt me al helemaal het einde, lekker met geitenkaas mmmm. Maar nee, knop weer om en gewoon weer iets bedenken, waardoor ik daarna weer een voldaan gevoel heb. Want dat is het eigenlijk, dat voldane gevoel dat houdt niet zo heel lang aan.
Aan de andere kant heb ik weer heel snel genoeg, véél eerder dan voor de detox. En dat is mooi om te zien.

Ik kies voor een nieuwe combinatie: een heerlijke guacamole op paksoi bootjes. Top combi.
Susanne komt gezellig lunchen en ze vallen ook bij haar in de smaak.
Zij geeft me weer een mooie nieuwe tool: de ademhaling van Wim Hof, die we samen uitproberen. Zie meer informatie hierover bij de inspiratie van deze blog.

 Om wat goede moed te kweken, kijk ik naar een aflevering van Expeditie Robinson – want daar moeten ze ook zolang hetzelfde eten, nog veel saaier dan mijn rijke schakering van groenten en fruit. En de deelnemers doen na 32 dagen nog fanatiek de finale proef. Dus waar heb ik het over!

Met nieuwe goede moed beslis ik ’s avonds een gerecht te kiezen wat ik heerlijk vond op dag 6: de Thaise wortelsoep. En het smaakt weer goed.
Weer een dag overleefd, yes!

Nog 13 dagen te gaan.

Dag 17

Vandaag staat in het teken van healing. Ik ga samen met een vriendin naar Amsterdam naar Paulamaria. Zij is een dame die werkelijk alles geleerd heeft op het gebied van healing en met een berg ervaring hier op aarde is gekomen. Wij gaan o.a. voor een Somatic Experience healing:
Somatic Experiencing® (SE) van Peter Levine e.a. is een zeer succesvolle methode voor het verwerken van leed, shock, trauma en onverwerkte pijn. Het uitgangspunt is dat leed en trauma leidt tot een verstoring van ons autonome zenuwstelsel en dus op lichamelijk niveau behandeld kan worden.
De therapeut begeleidt de cliënt in het contact zoeken en houden met lichamelijke sensaties op zo’n manier dat de traumatische spanning zich alsnog kan ontladen. Zo treedt genezing op. Hierin speelt het vinden van de ‘resource’ of hulpbron een grote rol. Met behulp van een hulpbron kan de door het zenuwstelsel vastgehouden spanning worden ontladen.
SE heeft de nieuwste kennis uit de neurowetenschap in de behandeling geïntegreerd.

Deze dagen voel ik dat het tijd is om mijn angsten echt los te gaan laten en mijn grootsheid te voelen zoals ik in het boek van Anita Moorjani ‘Ik moest doodgaan om mijzelf te genezen’ gelezen en ervaren heb.

Het is een intense sessie, waar ik heel veel spanning en emotie vanuit mijn zenuwstelsel los kan laten. Ik ontdek mijn ‘oertrauma’ en dat verklaart voor mij veel. Alleen al het weten is een zegen. Je hoeft er niet direct iets mee. Maar je kunt er wel vanaf nu bewust van zijn en er niet meer voor kiezen. Na het loslaten, ervaar ik de werkelijk grootsheid die ik ben en ik voel dat dit ongelofelijk genezend werkt.

Ik voel me zo goed dat ik besluit om tijdens de sessie een handje biologische noten te nemen. Gisteren had ik natuurlijk het gevoel in mijn lichaam dat het ook wel erg veel van mij vergt, deze detox. En ik had het zooo nodig om even iets te eten dat aardt. Dus… ik ben vreemd gegaan!
Daarna om de hoek in een tentje samen lunchen. Voor het eerst probeer ik het. Ik vraag een groene salade met helemaal niets. Maar er zit toch wel het één en ander in wat niet helemaal klopt. En lekker! Nou ja ik heb er maar van genoten. Kan ik er daarna weer tegenaan.  Een beetje een overwinningsprijs in Expeditie Robinson. Iets waar je daarna weer op kan teren.
 
Thuisgekomen duik ik mijn bed in voor 2 uur. Even alles integreren van de healing.
Daarna lekker weer zelf een salade in elkaar flansen. Smaakt weer een stuk puurder ;).

Dag 18

Het is tijd om de healing van gisteren goed te integreren. Dat betekent heel lang uitslapen met lekker warme deken over mij heen. Daarna lekker filmpje kijken tussen de gerechten door. En nog een Downtown Abbey aflevering. Er komt naast het eten maken, weinig uit mijn handen. Een beetje zoals je je voelt, nadat je ziek bent geweest en de eerste dag weer op bent. Ik verplicht mijzelf om morgen een paar nuttige dingen te doen. Wat is dit een raar gevoel dat je gewoon niet in staat bent om jezelf op te peppen en te doen wat nog moet. Nou ja, let go, het is. Ik ben heel benieuwd of dit verbetert na deze 28 dagen of dat het gewoon de Pfeiffer is in combinatie met de Lyme die mij zo lamlendig maken.
 
Anyway, we gaan gewoon met goede moed verder. De salade in de middag is lekker pittig door de rucola en de radijskiemen.

’s Avonds voel ik waar ik zin in heb en kom uit op een knalgroene smoothie, goed voor mijn hartchakra:

Recept uit OERsterk koken! Van Jolanda Dorenbos en Richard de Leth:




Frisse smoothie
Je hebt nodig:

  • 1 grote friszure gewassen appel, bijv Elstar, met schil in stukjes gesneden
  • stukje komkommer van ongeveer 6 cm, gewassen en met schil
  • 2 cm verse gember, geschild en geraspt
  • ½ citroen, uitgeperst
  • 1 avocado, uitgeschept
  • 100-150 gr spinazie of ander bladgroente
  • optioneel: 4 blaadjes basilicum
  • water, gebruiken tot gewenste dikte

 Bereiding:
  • Doe alle ingrediënten samen met een scheut water in de blender
  • Blender alles en voeg meer water toe om alles goed fijn te kunnen malen
  • Voeg net zoveel water toe totdat het de gewenste dikte heeft
  • Eet deze smoothie met een lepel.

‘Eet je drinken en drink je eten’, dit zorgt voor een goede vertering.


Inspiratie


Als ik met Susanne de ademhalingsoefening van Wim Hof, the Iceman doe, voel ik al hoe waardevol deze voor lichaam en geest is.

Op zijn website omschrijft Wim Hof hoe zijn ademhalingsoefening werkt:

WHM Ademhalingsoefeningen

Wim Hof levert onmenselijke prestaties met behulp van technieken waar ademhalingsoefeningen aan ten grondslag liggen. Door een goede ademhaling kun je langer je adem inhouden en maak je bewust contact met je hart, autonome zenuwstelsel en immuunsysteem. Dit helpt Wim Hof bij het controleren van zijn lichaam in extreme omstandigheden. Deze ademhalingsoefeningen zijn door ieder mens uit te voeren en daarom zegt de Iceman ook altijd “Wat ik kan, kan iedereen”.

Het belang van ademhalingsoefeningen
Waarom zijn ademhalingsoefeningen zo belangrijk? Door juist te ademen laat je een grote hoeveelheid zuurstof binnen. Zuurstof beïnvloedt de hoeveelheid energie die vrijgemaakt kan worden in onze lichaamscellen middels chemische en fysische processen op moleculair niveau. Het doel van de ademhalingsoefeningen is dan ook om meer zuurstof tot je te nemen en zo invloed uit te oefenen op de processen in je lichaam.
Hoewel ademhaling onbewust plaats vindt in het autonome zenuwstelsel, kun je je ademhaling goed controleren.

WHM basis ademhaling techniek:
Let op, doe aan het begin deze oefening altijd onder de juiste begeleiding en nooit voor het duiken! In een veilige omgeving, ongeforceerd. Voelen is begrijpen.
Inleiding:
1. Zit comfortabel zonder dat je gestoord kan worden.
2. Oefening werkt het best op lege maag.

Schema:
  • +-30 x in- en uitademen. Zonder forceren. Niet te diep, niet te oppervlakkig (middenrif ademhaling).
  • Zodra lichte duizeligheid optreedt, 1 keer heel diep in- en uitademen, retentie na uitademing. (relaxt! niet forceren!) en voelen. Dus longen zijn leeg tijdens de retentie. Zolang, totdat je de zuurstofprikkel voelt om terug in te ademen. Niet forceren! 
  • Je ademt dan in en die houd je dan 10 seconden vast en voelen (niet forceren!). Dus longen zijn vol. Hier zeker de ogen gesloten houden.

Dit is het einde van 1 cyclus. 
  • Dan onmiddellijk terug aan de cyclus van +- 30 x in- en uitademen beginnen. Zo 3/4 keer in totaal doen. Dus al de bovenstaande stappen. Zonder forceren. Dit neemt in totaal max. een kwartier tijd in beslag. Meer cyclussen kan geen kwaad, op een gegeven moment wordt het een tweede natuur.

 Na de oefeningen afgerond te hebben is het tijd om na te voelen en na te genieten. Neem hier je tijd voor als je die hebt. Indien ‘s ochtends niet echt veel tijd: kort navoelen kan ook al veel deugd doen!

Gun al de cellen van jouw lichaam deze gratis gezondheidskuur die je energie oplaadt en je immuniteitssysteem een ware boost geeft. Je kunt de oefening in de loop van de dag herhalen, het werkt het best als je maag niet met vertering bezig is dus voor de volgende maaltijd. 

Na verloop van tijd zul je ook merken dat je bewustzijn gevoed wordt, dat je conditioneringen aangepakt worden en je op een andere manier gaat leven; dieper, rijker, gelukkiger, genereuzer, krachtiger, liefdevoller enzovoort… En dat allemaal gratis met maar een kleine “inspanning”. Het is gewoon een kwestie van er mee te beginnen en in je dagelijks leven in te bouwen. Laat de eenvoudige techniek zijn werk doen.

http://www.innerfire.nl/ademhalingsoefeningen


Schema’s

Dag
Eten
Frequentie
Opmerkingen
16



Morgen
Water met citroensap en gember
J


½ smoothie van banaan, appel, peer, blauwe bessen, dadels, spinazie, vers sinaasappelsap



½ smoothie
5 gewelde abrikozen, dadel


Middag
Schuitjes van Paksoi met guacamole van avocado, ½ sjalotje, klein teentje knoflook, vers citroensap, peper, koriander met radijskiemen
J



Erg lekker

Frambozen, dadel



Tomaatjes


Avond
Thaise wortelsoep, zie dag 6 met bospeentjes, avocado, geraspte gember, koriander, gefilterd water
L


Dadel


Aantal
Helend
8: blauwe bessen, kiemen, spinazie, koriander, kokosolie, gember, frambozen, abrikoos




Dag
Eten
Frequentie
Opmerkingen
17



Morgen
Water met citroensap
J


Smoothie v 2 bananen, 2 dadels, grote hand blauwe bessen, 3 bevroren klontjes vers sinaasappelsap

Heb vers sinaasappelsap ingevroren in ijsblokjes zakje

Banaan, 2 handen noten

! Ben vreemd gegaan
Middag
Salade van 3 soorten groene sla, tomaatjes, komkommer, augurk, basilicum, paar pijnboompitjes en beetje dressing van balsamicostroop
J



Groene salade zonder iets gevraagd, maar blijkt dat natuurlijk ook zonder dressing moet vragen

3 gewelde abrikozen, mandarijn


Avond
Salade van bindsla (little gem), spinazie, paprika, appel, lenteui, tomaatjes, komkommer, hand basilicum, dressing van bevroren klontje citroensap, lepeltje kokosolie, 2 vijgen, handje koriander
JL
Helemaal op na healing

Dadel


Aantal
Helend
7: Blauwe bessen, spinazie, koriander, kokosolie, sla, abrikoos, komkommer




Dag
Eten
Frequentie
Opmerkingen
18



Morgen
Bleekselderij sap van 2 stengels
K


½  Smoothie v aardbeien, blauwe bessen, banaan, appel, 2 dadels, boerenkool en vers sinaasappelsap



½ smoothie



Peer, kiwi, 2 gewelde abrikozen


Middag
Salade van rode sla, rucola, komkommer, avocado, lenteui, koriander, rode radijskiemen, peper en dressing van 1 gesmolten vers sinaasappelsap ijsklontje
J





3 gewelde abrikozen, dadel


Avond
Groene smoothie met appel, komkommer, gember, citroensap, avocado, spinazie, basilicum, gefilterd water
J
Recept uit OERsterk koken pagina 34

Frambozen


Aantal
Helend
10: Blauwe bessen, selderij, kiemen, spinazie, koriander, gember, frambozen, sla, abrikoos, boerenkool, komkommer




Geen opmerkingen:

Een reactie posten