vrijdag 18 december 2015

Dag 13-15 Detox: De helende kracht van bomen

Dag 13, 14, 15
nog 14 dagen te gaan

Detox & frequentie

Dag 13

Als de kinderen naar school zijn, wil ik aan mijn ochtendritueel beginnen. Ik overleg even met mijn lichaam of dit goed is, of dat het nog beter voelt om nog even te gaan slapen. Ik besluit voor het laatste. Heerlijk deze decemberdagen. Dit kan gewoon.

Voor de smoothie kies ik dit keer om ook papaya te gebruiken, want deze staat bij de helende voeding. Het smaakt daardoor meteen een beetje tropisch.

Na de ochtend neem ik de tijd voor de zonmeditatie. Heerlijk hoe ik voel dat al mijn cellen bruisen en ik mij grootser en vol licht voel. Je kunt de zonmeditatie hier vinden: http://www.mediumschap.com/Bonnie.php  (linksboven zie je staan: klik hier voor de meditatie van de Zon)

Ik merk hoe goed meditatie en visualisatie voor mij zijn. Net als yoga oefeningen. Ik ben al jaren weg van Dru yoga. Het brengt mij altijd weer goed terug in mijn lijf en verbindt me heerlijk met mijzelf, de aarde en het universum.

Vandaag is het maar goed dat ik yogales heb, want ’s middags raak ik licht gestrest van alles wat ik nog moet doen. Doordat ik zoveel slaap en meer relax, komt er natuurlijk veel minder uit mijn handen. Ik weet dat dit de bedoeling is, maar ik heb toch een paar dingen te doen die niet langer op zich kunnen laten wachten. Adem in, adem uit.

De guacamole voor de lunch is goddelijk op de komkommerbootjes. Het komt omdat het een beetje vettig voelt en ook echt goed vult. Het is een eenvoudige versie, maar helemaal goed!

Ik eet voor yoga een paar abrikozen, frambozen en een dadel. Het is subliem om yoga te doen tijdens deze detox. Mijn lichaam voelt zo licht aan. Normaal heb ik vaak vast gegeten met het gezin, omdat het anders zo onhandig is. Dit is véél beter.

Voor de avond maak ik een wortel paprika smoothie, waar ik een beetje kokosolie aan toevoeg, zodat bepaalde voedingsstoffen goed opgenomen kunnen worden.

Het is zo lief, voordat onze dochter naar bed gaat, zegt ze: ‘Mam, ik vind het echt heel goed hoe je het allemaal doet en het zo goed volhoudt. Zeker nu papa niet meer helemaal meedoet. Echt mooi om dit te doen om weer helemaal gezond te zijn. Je ziet er ook al gezonder uit.’ Als dat geen brandstof geeft <3.

Dag 14

Vanmorgen vroeg op en ik vond het heerlijk! Eindelijk weer een beetje actie. Voordat ik naar mijn cursus autobiografisch schrijven vertrok, natuurlijk het ochtendritueel inclusief smoothie. Ik had nog postelein en vond dat ik die vandaag moest eten. Ik had er niet echt zin in, maar vond een smoothie die me wel aardig leek.

Wat bleek… de blender deed het niet meer!! De moed zakte even in mijn schoenen. Stel je voor om deze detox te doen zonder blender. De smoothies zijn over het algemeen het hoogtepunt van mijn dag JJ. Maar ik bleef volledig rustig. Ik wist dat mijn keukenmachine wegbrengen geen optie was en ik had gisteren gezien dat er een raar dingetje onderaan de beker misschien de oorzaak was. Ik mixte mijn smoothie in delen in een kleine blender van een handmixer en vertrok. In vol vertrouwen dat Martin hem zou kunnen maken.

Het was de laatste cursus ochtend en ik moest lachen toen we elkaar onze columns, wat de huiswerkopdracht was, voorlazen. Ik maakte een paar keer een wakkere opmerking over een stuk, waarop de groep zei: ‘Jee, wat ben jij helder!’ Ik moest glimlachen, want dat is precies hoe ik me voel. Een heel helder gevoel in mijn hoofd. Alsof er weinig ruis op de lijn zit.
Toen ik thuiskwam, wilde ik eerst even wandelen, want dat schoot er de laatste dagen bij in en dat voelt niet goed. Heerlijk. Daarna de lunch, vandaag in het thema ‘rood’ ;). Als je de spaghetti van biet lekker aankleedt, is het echt smakelijk. Het sap van een halve citroen maakt het ook lekker fris en niet zo ‘kaal’.

Terwijl ik het aanrecht (wit) probeer te redden van het bietensap, moet ik glimlachen omdat dit al de zoveelste keer is. Ongelofelijk hoe kleurrijk alle groenten en al het fruit is, als je dit elke dag eet. Je krijgt echt alle kleuren van de regenboog binnen en wat zal dit ons goed doen. Grappig dat ik vandaag instinctief voor rood kies. Vanavond namelijk weer een in en in rood gerecht. Ik heb zin in iets zoets en anders, dus kies een recept voor een salade uit het kookboek: “OERsterk koken” van Jolanda Dorenbos en Richard de Leth.

Als ik dit vertaal heb ik behoefte aan gronding, aan het voeden van mijn basischakra en eerste Levensbron. Ik ben van nature makkelijker in verbinding met mijn bovenste chakra’s en Levensbronnen en ik heb het nodig om bewust te aarden. Dat doe ik deze dagen veel en dat voelt heerlijk. Normaal doe ik dit ook met eten dat goed aardt. Lekker warm en een beetje zwaar zoals bijvoorbeeld havermout. Nu eet ik alleen koud, dus intuïtief vul ik die balans kennelijk ook aan door voor rood eten te kiezen. Gisteravond ook al met een rood/oranje smoothie.




Dit is het recept van de rode salade
Je hebt nodig:
  • 225 gr aardbeien, gewassen en van kroontjes ontdaan
  • 2 tl sinaasappelrasp
  • partjes van 2 sinaasappelen of 2 grote mandarijnen
  • 2 tl honing of 5 verse dadels, fijngemalen (ik heb de honing gebruikt)
  • 75 gram gemengde slablaadjes of rucola

 Bereiding:

  • Pureer de helft van de aardbeien met ¼ van de sinaasappelpartjes en de honing glad in de blender of met de staafmixer.
  • Snijd de rest van de aardbeien in plakjes. Doe ze in een kom met de sla en rest van de sinaasappelpartjes en meng alles.
  • Verdeel de salade over je bord (of over 2 borden).
  • Giet de aardbeiensaus erover.
  • Bestrooi met de sinaasappelrasp. 

Je kunt de sinaasappelsap en –rasp door citroensap vervangen en je kunt ook andere zoete vruchten gebruiken zoals mango, papaja of misschien wel ananas.

Gelukkig heeft Martin de blender kunnen maken met contactlijm! Ik ben super blij.

Als we gaan eten word ik wel echt uitgedaagd of ik dit volhoud. Ik zit met mijn bordje salade terwijl Martin zijn famous eigen gemaakte pizza heeft gemaakt, die zo lekker ruikt en eruit ziet!! Ik kan het, ik kan het, ik kan het!!

Dag 15

Na de heerlijk lange dag gisteren, was ik ’s avonds opeens helemaal kapot. Ik vertelde de kids dat ik uit ging slapen en dook mijn bed in. Vanmorgen tot 11 uur geslapen.
Het selderij sap begint ook al te wennen, ik heb niet meer zo’n heftige reactie. Ook al is het wel echt fijn om daarna de smoothie nemen. Dit keer weer lekker met papaya.

Ik lees in het boek van Anita en bij de inspiratie kun je lezen wat voor invloed dit op mij had en hoe ik vervolgens naar het bos ‘gestuurd’ werd om daar een prachtig helende ervaring mee te maken.

Thuisgekomen geniet ik van de gazpacho. Later op de dag maak ik een lekker snack kommetje en in de avond een heerlijk frisse tropische salade die mij heel goed smaakt.

Ik ben dankbaar voor vandaag.


Inspiratie

Ik lees deze dagen verder in het boek van Anita Moorjani “Ik moest doodgaan om mijzelf te genezen”. Overigens vind ik de Engelse titel geweldig: “Dying to be me”.

In het boek benoemt ze, dat ze niet in woorden kan benoemen hoe haar Bijna-Dood ervaring is geweest. Daarom kies ze voor een metafoor. Ik vind deze echt zo’n eyeopener:

“Stel je een enorm, donker warenhuis voor. Je woont daar, met maar één zaklamp om je bij te lichten. Alles wat je weet over wat er in deze uitgestrekte ruimte is opgeslagen, is wat je gezien hebt met de straal van een klein zaklampje. Als je ergens naar op zoek bent, vind je dat misschien, of misschien ook niet, maar dat betekent nog niet dat het niet bestaat. Het is er wel, maar je hebt er nog niet met je lampje op geschenen. En zelfs als je dat wel doet, kan het voorwerp dat je ziet moeilijk te onderscheiden zijn. Je krijgt er misschien een redelijk duidelijk idee van, maar vaak blijf je ook met vragen achter. Je ziet alleen waar je je lamp op richt, en je kunt alleen identificeren wat je al kent.
Zo is het stoffelijke leven. We zijn ons alleen bewust van waar we onze zintuigen op een bepaald ogenblik op richten, en we kunnen alleen begrijpen wat ons al bekend is.

Stel je nu eens voor dat iemand op een dag op het lichtknopje drukt. Daar zie je voor de eerste keer, in een plotse uitbarsting van schittering en geluid en kleur, het gehele warenhuis, en dat lijkt in niets op wat je je er ooit van hebt voorgesteld. Lichten knipperen, flitsen, gloeien en schieten rode, gele, blauwe en groene vonken. Je ziet kleuren die je niet herkent, dei je nooit eerder hebt gezien. Muziek overspoelt de ruimte met fantastische, caleidoscopische, ruimtelijk klinkende melodieën die je nog nooit hebt gehoord.”

Zij vertelt verder over neonlichten in kleuren van de regenboog, elektrisch speelgoed dat op banen omhoog loopt, pakken, papieren, potloden, verf, blikken voedsel, flessen met bruisende frisdrank, vuurpijlen die plotseling ontploffen in waaiers van sterren, vonkende bloemen enz enz.

“De onmetelijkheid, complexiteit, diepte en breedte van alles wat om je heen gebeurt zijn bijna overweldigend. Je kunt niet de hele ruimte overzien, en je weet dat er nog meer is dan wat je kunt opnemen van deze stortvloed die je zintuigen en emoties overspoeld. Maar je krijgt het sterke gevoel dat je deel uitmaakt van iets levends, oneindigs en ongelooflijk moois, dat je deel uitmaakt van een groot en zich ontvouwend weefsel dat verder gaat dan zicht en geluid.

Je begrijpt dat wat jij als je werkelijkheid zag, eigenlijk nauwelijks een spikkeltje is in het gigantische wonder dat je omringt. (…)

Zelfs als het licht weer uitgaat, kan niets je begrip en je helderheid nog weghalen, het wonder en de schoonheid, of de fabuleuze levendigheid van de ervaring. (…) Het leven heeft een andere betekenis gekregen en je nieuwe ervaringen in de toekomst worden vanuit dit bewustzijn gecreëerd.”

Ik vind dit geweldig om mij voor te stellen. Wij schijnen een beetje oenig met ons zaklampje, op zoek naar de sleutel van het leven. Terwijl we onderdeel zijn van een spectaculair groots geheel.

Zij omschrijft in dit boek hoe zij na haar Bijna-Dood Ervaring op miraculeuze manier geneest van terminale lymfeklierkanker. Omdat ze gevoeld heeft wie zij werkelijk is, de grootsheid, waardoor ze totaal geen angst meer voelt. Dit beseft geneest haar lichaam.

Anita wil haar leven weer langzaam oppakken en ontdekt dat ze totaal veranderd is. Ze heeft geen interesse meer in werken op kantoor. Ze kan niet meer genieten van samen met vrienden zijn, omdat hun levens haar niet meer kunnen interesseren. Iedereen is alleen maar bezig met het volgende wat op zijn lijstje staat, iedereen ‘doet’ alleen maar. Ze kan niet meer omgaan met alleen maar ‘doen’. Anita wil alleen maar ‘zijn’. Dit vindt ze in de natuur, in de prachtige gebouwen en bouwwerken in Hong Kong, waar ze woont. In elk mens, gewoon die ze tegen komt. Alles is voor haar prachtig, een wonder wat in de schepping leeft. Ze ervaart totaal geen angst meer en geniet van elke dag.

Gek genoeg herken ik in mindere mate wat ze schrijft. En door dit besef, voel ik dat mijn angst nog niet uitgeschakeld is, omdat ik wel degelijk nog in de ‘doe’ stand sta. Mijn diepe verlangen is om in de ‘zijn’ stand te leven. Dit verlangen heeft zich het afgelopen jaar enorm aan mij opgedrongen. Alsof mijn ziel maar bleef aandringen. Natuurlijk ‘doe’ ik voor de buitenwereld bijna niets op dit moment. Maar ik voel alweer de verplichtingen ontstaan. Verplichtingen waar ik vroeger geen enkel probleem mee had! Ik vond alles leuk.

Het is alsof ik in een soort niemandsland verkeer. Ik ga naar mijn slaapkamer, val op mijn bed en probeer te huilen. Dat lukt niet. Ik vraag mijn gidsen en engelen wat ik hier nu mee moet. Ik weet het, maar ik doe het niet. WAAROM NIET? Ik wil het liefst mijn hele leven vrij zijn. Geen enkele verplichting, alleen lekker voor mijn gezin zorgen op mijn moment. O ja… heet dit trouwens niet gewoon ‘burn-out’ ;)?

Ik hoor een antwoord: sta op en ga naar het bos.
Voordat ik naar het bos loop, herinner ik mij de ziel-helende meditaties en technieken van het Medical Medium boek. Ik lees voordat ik wegga “Surrounded by Trees”. Dit is hoe het werkt:

Ik loop naar het bos, als ik bij de eerste bomen ben, maak ik contact met de Engel van de Bomen. Ik waardeer deze vredige omgeving en alle bomen om mij heen. Ik loop een stuk midden tussen de bomen door en sta stil waar ik de zon tussen de bomen in mijn gezicht voel schijnen. Ik ga met mijn aandacht naar de wortelsystemen van de bomen, zoals de spirit world aan Anthony heeft doorgegeven. Ik denk aan alle mineralen en het water dat zij diep vanuit de aarde omhoog halen via hun wortels, door hun stammen, naar de uiteinden van alle takken.

Direct lopen de tranen over mijn wangen, wow wat een ongelofelijk helend gevoel is dit. Ik voel me omringd door deze diepe aarde energie en zie voor me hoe wortels uit mijn voeten in Moeder Aarde’s grond groeien. Ik voel hoe de energie van Moeder Aarde mij vult. Dan maak ik contact met de zon en in de late herfstzon, lukt het mij om in de zon te kijken. Wat er dan gebeurt is prachtig. Er ontstaat een ring om de zon en vanuit de zon en de ring, zie ik een netwerk van stralen door het hele bos naar mij toe stromen. Ik voel de heling bruisen in al mijn cellen. De tranen stromen weer over mijn wangen. Ik voel mij zo heel en dankbaar.
Als ik het bos uitloop, voel ik mij een ander mens.

In het boek lees ik: “Dit is de meest krachtige grondingsbehandeling die er is. Het versterkt elk aspect van je zijn. Het versterkt je wil om te overleven, verfrist en versterkt je geest in het ontvangen van positiviteit en pareert negativiteit. Het verhoogt de frequentie van je lichaam en ziel. Het helpt je om jezelf te bevrijden van angst en je leven op zijn best te leven.

Wow wat voel ik mij gesteund door mijn gidsen en engelen als ik het even niet meer weet.

Ik begrijp dat ik de uitdaging van ‘doen’ naar ‘zijn’ in kleine stapjes kan doen. Eerst de dag maar eens plukken en dan zie je vanzelf verder hoe het zich ontvouwt.


Schema’s

Dag
Eten
Frequentie
Opmerkingen
13



Morgen
2 bekers met gekookt water en citroensap en gember met rietje
J


½ smoothie 1 banaan, bevroren aardbeien, 1 appel, 1 papaya, 2 dadels, boerenkool, sap van 1 sinaasappel, gefilterd water



½ smoothie



dadel


Middag
Komkommerbootjes gevuld met guacamole van 2 avocado’s, 2 ontvelde en ontpitte tomaten, half sjalotje, handje koriander
J
K
Goddelijk lekker
Gestrest gevoel

3 gedroogde abrikozen, dadel, frambozen


Avond
Smoothie van 3 bospeentjes, 1 zoete rode paprika, appeltje, ½ liter gefilterd water – op smaak gebracht met basilicum
J
Je kunt hier zelf kruiden aan toevoegen. Lijkt me ook lekker met munt
Aantal
Helend
8: blauwe bessen, kiemen, koriander, gember, frambozen, papaya, boerenkool, komkommer




Dag
Eten
Frequentie
Opmerkingen
14



Morgen
2 bekers met gekookt water en citroensap en gember met rietje
J


Smoothie van mango, banaan, handje postelein, 1 stengel bleekselderij, sap van 1 sinaasappel

Blender begeeft het – help!!
Vind deze smoothie minder lekker, die postelein overheerst teveel, moet je echt van houden

3 dadels



Schaaltje snoeptomaatjes


Middag
Salade ‘Vandaag is rood’ van spinazie, rode sla, rode biet spaghetti, appel, framboos, alfafa en citroensap
J
K

Rugpijn is er nog, komt in de loop van de dag terug

Gedroogde abrikozen


Avond
Salade ‘Vandaag is rood’ van rode sla, aardbeien, partjes van 2 sinaasappelen of grote mandarijnen, 2 theelepels honing, sinaasappelrasp
J
Recept uit “OERsterk koken” pagina 42


Schaaltje blauwe bessen, 2 dadels
K
Moe, maar leuke dag
Aantal
Helend
6: Blauwe bessen, selderij, kiemen, spinazie, sla, abrikoos

Eigenlijk vind ik dat postelein ook in het lijstje mag ;)


Dag
Eten
Frequentie
Opmerkingen
15



Morgen
2 Bleekselderij stengels in slowjuicer: sap
J


Smoothie van 1 papaya, 1 banaan, frambozen, blauwe bessen, 2 kiwi’s, 2 dadels, grote hand spinazie, basilicum, sap van 1 sinaasappel

Had zin in weer een ander smaakje ;)

2 gewelde abrikozen, mandarijn
L
Heb het moeilijk
Middag
Gazpacho soep: 4 ontvelde tomaten, 1 puntpaprika, ¼ komkommer, ½ sjalotje, klein teentje knoflook, koriander, peterselie, beetje vers citroensap, 1 kleine eetlepel kokosolie – samen in blender, garneren met peterselie en alfafa
J



J
Yes!! Lekker. Smaakt weer even als ‘normaal’ eten ;)


Na wandeling voel ik weer helemaal sterk

2 gewelde abrikozen, 1 dadel



Schaaltje knabbels: 3 bospeentjes, appel, stengel selderij


Avond
Tropische salade: ½ ananas, 1/3 galia meloen, passievrucht
J
K
Heerlijk
Wel weer rugpijn eind vd dag

Dadel


Aantal
Helend
12: Blauwe bessen, selderij, kiemen, spinazie, koriander, peterselie, kokosolie, knoflook, frambozen, papaya, abrikoos, komkommer

Record ;)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten