dinsdag 15 december 2015

Dag 10-12 Detox - Leef je eigen waarheid!

Dag 10, 11 en 12
nog 17 dagen te gaan

Vanaf vandaag een blog over 3 dagen. Elke blog bestaat uit 3 delen: 
  • Detox & frequentie – details over het eten en hoe de detox mij per dag vergaat
  • Inspiratie – uit Medical Medium, een boek, een film, een documentaire
  • Schema’s – overzicht van detox dagen

Detox & frequentie 

Dag 10

Omdat ik geen tijd heb voor uitgebreid ontbijt, neem ik een banaan. Halverwege de ochtend besluit ik de powersmoothie van Anthony William te maken, maar dan met 1 in plaats van met 3 bananen. Die vult wel even. Wat lekker fris is, is tussendoor een grapefruit uitpersen als lekker sapje. Even weer een andere smaak en super gezond.

Om 11 uur ben ik al helemaal kapot, fysiek en zou ik alweer kunnen slapen. Ik besluit om lekker te gaan zitten en kijk naar een super inspirerende aflevering van College Tour met Anton Corbijn. Heerlijk om een echte kunstenaar te horen praten en als advies mee te geven dat als je voelt dat je iets moois kan maken, dat je dat moet doen. Laat je niet beïnvloeden door al het advies om je heen. Authenticiteit is zijn blauwdruk. Hij kijkt bij foto’s naar iets wat er nog niet is en legt er iets van zichzelf in.

Begin van de middag maak ik een frisse fruitsalade van honingmeloen en granaatappel.
De granaatappel was nog wel even een dingetje: ik had nog nooit zelf een granaatappel klaargemaakt ;). Dus op YouTube filmpje gezocht en de tip opgevolgd: https://www.youtube.com/watch?v=5BExPRwPdAs

Daarna alweer super veel trek, dus tijd voor iets nieuws: een hartige smoothie. Ik kreeg als tip om naar de FB pagina Puur Power te gaan en daar zag ik een smoothie met zoete aardappel. Zoete aardappel staat op het lijstje met helende voeding voor het EBV, maar ik wist niet hoe ik deze rauw kon eten. Omdat postelein ook enorm helende voeding is, heb ik deze gecombineerd met de smoothie van Puur Power. Je moet wel een beetje van postelein houden, anders vind je deze combinatie waarschijnlijk niet lekker. Dan zou ik het bij het recept zelf houden.




Deze smoothie voelt enorm, dus echt nodig om deze in twee delen te drinken. Bij nader inzien is deze smoothie voor mij op deze manier te uitgesproken. Ik zou hem volgens het oorspronkelijke recept maken. En dan is het nog spannend met zoveel smaak door de gember èn kurkuma.

’s Middags lekker in het bos gewandeld, met een herfstzonnetje, heerlijk.

Martin kondigt aan dat hij in de avonden stopt met de detox en weer gewoon warm gaat eten. Hij bakt 2 eitjes en neemt lekker boterhammen met camembert om te beginnen. Later een biertje en borrelnoten.

Ik maak voor de avond dan maar weer een frisse salade. Maar ik heb het zwaar. Als je partner in crime opgeeft, voel je opeens hoe zwaar je het zelf ook hebt. Ik zit nog lang niet op de helft en heb na vandaag nog 18 dagen te gaan. Dit hoort echt bij Robinson ;). Ook daar zie je dat het halverwege juist zwaar kan worden omdat je lichaam toch wat mist voor je gevoel en je uit je gewone ritme bent. Je krijgt meer zin in de verleidingen die je mind naar voren brengt. Ik ben er de hele avond een beetje vanuit mijn doen. Maar ja, ik heb ook nooit gedacht dat het geen tough cookie zou worden. 

Ik bedenk me dat ik op een dag wat meer discipline nodig heb, om mijzelf niet te verliezen in het ‘met het ritme’ van de dag meegaan. Ik besteed natuurlijk veel tijd aan het eten maken, bloggen en informatie verzamelen. Daarnaast wil ik echt graag elke dag naar buiten, elke dag mediteren en van te voren beslissen wat ik die dag in ieder geval wel voor elkaar krijg. Dat kunnen hele simpele dingen zijn, die toch moeten gebeuren, maar dat kies ik tenminste bewust. Nu lijkt het wel alsof de dagen een beetje door mijn vingers glippen. Anthony noemt dit in zijn boek ‘soulhealing meditations and techniques’ en benoemt ook de kracht van de Engelen. 

Dus net als mijn helend voeding lijst, maak ik nog een lijstje voor mijn emotionele detox met de dingen die ik dagelijks graag wil doen.

Dag 11

Eerst een lijstje gemaakt met wat ik vandaag wil doen, om dat onbestemde gevoel van de afgelopen dagen te tackelen. Mijn mind is niet genoeg los om het allemaal maar prima te vinden dat mijn dagen zo voorbij te laten gaan.
Wat er leuk aan is, is dat ik meteen merk dat ik veel blijer ben. Misschien een idee om te beslissen dat dat helemaal goed is en dat dat gewoon bij me past. Bij alles wat ik vandaag doe, weet ik dat het klopt dat ik dat aan het doen ben. En daar krijg je energie van.

Na het ochtendritueel van sap en smoothie, even gelezen, zie inspiratie.
De dag verloopt goed met mijn nieuwe manier. Alleen het wandelen is niet gelukt, omdat ik veel te lang geslapen heb.
In de avond maak ik een heerlijk quiche lorraine voor de rest van de familie. Heerlijk vet J. Mèt salade, en dat is ook mijn eten. Het is erg gezellig om salade te eten als je met meerderen aan tafel zit, omdat je hier lekker lang over doet.

Dag 12

Ik word wakker met dorst. Mijn lichaam heeft nodig weer vocht nodig. Het ochtendritueel is fijn. 

We besluiten om de sauna in te gaan. Ook een mooie detox. Ik voel hoe gezond mijn lichaam aanvoelt en eruit ziet. Het is net of je de helende energie in je cellen voelt bruisen. Dat is wel een prachtige beloning. Na de sauna lekker bij de open haard zitten met een tropische salade. Het leven is mooi. 


Daarna tijd om mijn blog te schrijven en Martin maakt de avondsalade voor mij, terwijl het eten van de mannen in de oven staat (lekker warm ;)). 
‘s Avonds kijken we samen met één van de kids naar de film Michiel de Ruyter. 
Heerlijk dagje zo en ik voel me goed!


Inspiratie

Deze dagen heb ik heerlijk gelezen in het boek: “Ik moest doodgaan om mijzelf te genezen” van Anita Moorjani. Susanne appte mij dat ik daar weer eens in kon lezen om het gevoel te herinneren dat je al helemaal heel bent. De basis voor elke genezing.

Ik heb in het boek de bijna-dood ervaring van Anita gelezen en daardoor opende ook mijn mind zich en kon ik zo de liefde weer voelen voor mijzelf en alles om mij heen. En ook dat wij zo met alles, maar dan ook met alles verbonden zijn. En dat alles de bedoeling is. 

Een prachtig stuk dat zij beschrijft uit haar Bijna-Dood Ervaring vind ik:

Het universum is zinnig!, besefte ik. Ik leek ook te begrijpen waarom ik dit leven in eerste instantie had gekregen – ik wist wat mijn ware doel was. 
Waarom begrijp ik dit allemaal ineens? wilde ik weten. Wie geeft me deze informatie? Is het God? Krishna? Boeddha? Jezus? En toen werd ik overweldigd door het besef dat God geen wezen is, maar een staat van zijn… en ik bevond me nu in die staat van zijn!
Ik zag dat mijn leven ingewikkeld verweven was met alles wat ik tot dusver kende. Mijn ervaring was als een enkele draad verweven in de reusachtige en ingewikkeld kleurrijke beelden van een oneindig weefsel. Alle andere draden en kleuren stonden voor mijn relaties, inclusief elk leven dat ik had aangeraakt.
Elke ontmoeting was samen geweven om het weefsel te maken dat de som van mijn leven was tot op dit moment. Ik was den misschien één draad, maar maakte wezenlijk deel uit van het gehele voltooide beeld.
Toen ik dat zag, begreep ik dat ik het aan mezelf verschuldigd was, en aan iedereen die ik had ontmoet en aan het leven zelf, om altijd uitdrukking te geven aan mijn eigen unieke wezen. Proberen om iets of iemand anders te zijn maakte me niet beter – het beroofde me juist van mijn ware zelf! Ik weerhield anderen ervan mij te ervaren zoals ik ben en at beroofde me van een authentieke interactie met hen. Door niet authentiek te zijn beroofde ik ook het universum van wie ik oorspronkelijk was en wat ik hier tot uitdrukking kwam brengen. 

In die toestand van helderheid besefte ik ook dat ik niet degene ben die ik altijd voor ogen had. Hier ben ik zonder mijn lichaam, ras, cultuur, religie, of overtuigingen… maar ik besta nog steeds! Wat ben ik dan? Wie ben ik? Ik voel me zeker niet minder of kleiner. Integendeel ik ben nog nooit zo reusachtig groot, machtig en allesomvattend geweest. Wauw, ik heb me echt nog nooit zo gevoeld! (…)
Ik voelde me eeuwig, alsof ik altijd al had bestaan en altijd zou blijven bestaan, zonder begin of einde. Ik was gevuld met de kennis dat ik eenvoudigweg groots was! (…)
Waarom heb ik niet mijn eigen mooie hart gevolgd en mijn eigen waarheid gesproken? Hoe kan het dat ik nooit heb geweten dat we niet zo streng voor onszelf moeten zijn?

Ik was in staat mijzelf met nieuwe ogen te bekijken en ik zag dat ik een prachtig wezen van het universum was. Ik begreep dat ik, enkel omdat ik bestond, deze tedere blik verdiende in plaats van veroordeling. Ik hoefde er niets specifieks voor te doen; ik verdiende het gewoon om liefgehad te worden omdat ik bestond, niets meer en niets minder. (…)

Ik werd me ervan bewust dat we allemaal verbonden zijn. Niet alleen met elke persoon en elk levend wezen, maar deze nauw verweven eenheid voelde alsof die zich naar buiten toe ontvouwde en alles in het universum in zich opnam – alle mensen, dieren, planten, insecten, bergen, zeeën, zielloze voorwerpen en de kosmos. Ik besefte dat het gehele universum leeft en doortrokken is van bewustzijn, al het leven en alle natuur omvattend. Alles behoort tot een oneindig Geheel. We zijn allemaal facetten van die eenheid – we zijn allemaal Eén, en elk van ons heeft invloed op het collectieve Geheel.

Amen! Wat een inspiratie. 

Eén van de spirituele betekenissen van de ziekte van Lyme volgens Christiane Beerlandt* is dat je “eigenlijk op zoek bent naar het allerhoogste in jezelf en dat je al het overige los wilt laten”. Als heling zegt ze: “Jij maakt jezelf waar, jij komt er rond voor uit wie JIJ BENT.”

Je eigen waarheid leven is dus de sleutel. Deze periode van naar binnen gekeerd zijn, betekent natuurlijk ook altijd dat je jezelf recht in de ogen kijkt en jezelf afvraagt: ‘Leef ik mijn waarheid echt?’ 
Mijn mind zegt direct: ‘Ja absoluut!’
Mijn hart twijfelt even, ze vindt dat ik wel wat liever voor mijzelf mag zijn.
Mijn ziel kijkt mij alleen maar aan, wetende dat ik mijn antwoord zal kennen.

Uit ervaring weet ik dat een periode als deze een rijke voedingsbodem is waarop je als mens weer prachtig kan bloeien. Ik verwonder mij graag waar dit toe leidt. Eerst lekker dag voor dag genieten van al het moois in het leven. En dat grootste gevoel van liefde en licht dat ik via het boek van Anita kan ervaren. Dit is wie we zijn!

* Uit het boek “De sleutel tot Zelf-Bevrijding”


Schema’s

Dag
Eten
Frequentie
Opmerkingen
10



Morgen
2 bekers met gekookt water en citroensap met rietje
J


Banaan

Moest snel weg

Smoothie van banaan, flinke hand blauwe bessen en 2 dadels

Anthony’s favourite

Uitgeperste grapefruit
L
Moe 
Middag
¼ honingmeloen met een halve granaatappel
J
Voor het eerst granaatappel zelf klaargemaakt

Hartige smoothie van 2 zoete aardappels, handje postelein, stukje gemberwortel, sap van 1,5 sinaasappel, ¼ theelepel kurkumapoeder, snufje peper, gefilterd water

Tip FB pagina: Puur Power maar dan met postelein en sinaasappelsap als toevoeging
- zou recept aanhouden ;)


Avond
Salade van Romaine sla, ½ avocado, ½ zoete paprika, appel, peterselie, granaatappel pitjes, kiemen van prei en dressing van ½ uitgeperste sinaasappel in blender met ½ avocado en handje koriander
L


Paar gedroogde abrikozen


Aantal
Helend
10: blauwe bessen, kiemen, koriander, peterselie,  gember, sla, abrikoos, granaatappel, grapefruit, zoete aardappel




Dag
Eten
Frequentie
Opmerkingen
11



Morgen
2 Bleekselderij stengels in slowjuicer: sap
J
Biologische bleekselderij is echt lekkerder!

½ smoothie 1 banaan, bevroren frambozen, blauwe bessen, 1 appel, 1 kiwi, boerenkool, 2 dadels, sap van 1½ sinaasappel, gefilterd water 

Heerlijk!

½ smoothie


Middag
Tropische salade van honingmeloen, verse ananas en passievrucht
JJ
Zooo lekker!

Dadel en druiven


Avond
Salade van sla, Romaine sla, paprika, appel, avocado, tomaat, mandarijn, vijg, koriander, peterselie
J


Dadel en mandarijnen


Aantal
Helend
8: blauwe bessen, selderij, koriander, peterselie, frambozen, sla, boerenkool, komkommer






Dag
Eten
Frequentie
Opmerkingen
12



Morgen
2 bekers met gekookt water en citroensap met rietje
J


½ smoothie 1 banaan, bevroren frambozen, 1 appel, 1 kiwi, spinazie, 2 dadels, sap van 1 sinaasappel, gefilterd water 



½ smoothie



5 kerstomaatjes


Middag
Tropische salade van verse ananas en blauwe bessen
JJ


Selderijstengel, 5 kerstomaatjes


Avond
Salade van Romaine sla, ½ paprika, ½ venkel, appel, mandarijn, koriander, basilicum, limoensap
J
Ik had geen rijpe avocado, is wel lekkerder met dressing van avocado & sinaasappel

Smoothie van 1 banaan, 2 dadels en handje blauwe bessen

Had echt behoefte aan iets zoets, dat ook meteen de deur dicht doet ;). Dit werkt!
Aantal
Helend
8: blauwe bessen, selderij, spinazie, koriander, frambozen, sla, komkommer, venkel



Geen opmerkingen:

Een reactie posten